måndag 7 februari 2011

Karin

En presentation om min reskompis Karin:

Karin är tjejen som gillar katter och kossor, men hatar råttor. Hon har koll på det mesta (förutom när vi skulle åka till Kos och hon kom på fyra dagar innan avresa att passet har gått ut). Hon har alltid en bra bok att rekommendera, när jag är hemma hos henne lånar jag nästan alltid en bok. Något annat som är typiskt Karin är att hon måste äta spaghetti bolognese minst 2 gånger per resa (detta är alltså på en vanlig resa typ en vecka, undrar hur många gånger hon kommer vilja äta det på våra två månader??). Lite annat som kan vara bra att veta om Karin är att hon fotar fantastiska bilder, att hon dansar som ett proffs; jazz, modernt, afrikanskt (om man får skryta lite så har hon till och med kommit till final i buggtävlingen i innerstadsskolornas Niornas dans i Blå hallen, Stadshuset.) Och så har hon alltid snygga kläder. Och jag skrattar alltid mycket när jag är med henne. Grymtbratjej_91 skulle man kunna tro är hennes mail.

Karin blandar drinkar med snö istället för is.

Denna härliga tjej har jag känt i sju och ett halvt år. Vi började i samma klass i sexan, 6b2 (Yes, Bananer i pyjamas-skätet har jag hört ett antal gånger). Mitt första minne från henne är nog från första skoldagen i den nya klassen; vi gjorde vi en namnlek, man skulle säga sitt namn och ett djur, Karin var Karin-Myra (jag var Josephine-Delfin). Vi blev snabbt kompisar och vi var också ett bra grupparbetsteam, jag minns speciellt två ganska långa projekt vi gjorde tillsammans om Indiens energikällor och sjukdomar 1800-talets Stockholm (intresseklubben antecknar). Eller när vi valde matte i niornas fördjupningsvecka och lärde oss andragradsekvationer (glöm inte ”ett lååångt rotenurtecken så man får plats med grejer”).

Men jag har förstås inte bara minnen från skolan, vår vänskap har bara växt sig starkare med åren, trots att vi började i olika skolor i gymnasiet. Vi har bland annat gjort två väldigt roliga resor tillsammans. Sommaren efter nian åkte jag, Karin, Anna och Mimi till Göteborg, vi bodde på vandrarhem och var på Liseberg och Karin såg ut som Stinky på kortet från berg-och-dalbanan Balder. Två år senare, tog vi resandet ett steg längre och begav oss för första gången utomlands tillsammans. Denna gång var det jag, Karin och Anna som åkte till Kos. Vi skrattade åt ”sun-trip-gängen”, såg Tsatsikis farfar, tog powernap efter middagen, vi ställde klockan på 01 för det var då det var mest party och vi gick alltid till samma två ställen (scandinaviska; sun-trip-varning på det), jag ”dagboksnördade” mig och Karin och Anna ”Quadrapopnördarde” sig. Vi blev kompis med Marco i receptionen som hjälpte oss med allt från air-condion, kylskåp, safty-box, nycklar och tejp till Karins trasiga väska innan hemresan. Den ständiga kommentaren var ”See you later”, för han visste att vi skulle koma tillbaka igen och fråga om hjälp med något annat. En väldigt lyckad resa!

Karin utanför en kyrka som hade star wars-svärd på taket



Vi har båda haft ganska fullt upp med skola/jobb/sporter och så vidare men ser till att ses en liten stund då och då i alla fall, det underlättar att vi bara bor 5 minuter från varandra (eller 8 minuter enligt googlemaps, men de tog en omväg). Det är inte ovanligt att någon av oss skickar iväg ett sms med texten ”Plaskis kl 18?”, det är vår mötesplats, alltid. Sedan promenerar vi Kungsholmen runt och prata om allt mellan himmel och jord, tillexempel Ensam mamma söker. Eller så sitter vi på ”Bageriet” och äter stans godaste bullar med mandelmassa. Karin är för övrigt en kanelbullemänniska, hon brukar ofta välja det på café även fast det finns massa andra roligare/godare saker att välja på (tycker jag). Något som vi däremot har gemensamt är att vi inte klarar oss utan strykjärn. Och så gillar vi Håkan Hellström.  

En bild från när vi såg Håkan på Allsång på Skansen

Den här tjejen ska jag alltså vara i Spanien med i mer än två månader, kan ju inte bli annat än bra!

PS. Karin har en grymt bra blogg som ni hittar här. Så kan ni jämföra våra berättelser och se om det är någon av oss som hittar på ;)





Med tanke på hur länge vi känt varandra finns den extremt få bilder på oss tillsammans (det är alltid någon av oss som fotar). Från Grekland var det en bild på bara oss två, och på den bilden bygger vi sandslott… Så det blev en bild på oss tre istället :)

2 kommentarer:

  1. Men du är ju bara för söt josse! tack för den fina presentationen! Jag blir faktiskt lite rörd när jag läser detta! kan inte förstå att vi hunnit med så himla mycket tillsammans. Och nu ska vi ut på en riktig långresa tillsammans, helt galet!

    Finns himla mycket att säga om dig, det får bli en presentation om dig på min blogg om ett litet tag, istället för i det här kommentarsfältet!

    kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Det är du värd vännen! :) Ja det är galet, 4 veckor kvar nu! Tack och kram! <3 /Josephine

    SvaraRadera