tisdag 19 april 2011

¡Que guay!*

Jag hann med det mesta under min vistelse i Granada; shopping, kultur, party, fotboll, svensk film på spanska, och jag har lärt mig flera spanska uttryck…

Fredag:
Medan Aina var i skolan begav jag mig på egen hand in i staden. Jag promenerade runt i den jättemysiga staden och njöt av solen, gick i lite affärer, köpte en smoothie och satte mig på ett fint litet torg och gjorde läxan och läste lite. Aina skulle komma hem vid 15 så jag gick hem till henne då. Hon hade inte kommit hem än men hennes pappa var hemma så jag pratade med honom. Strax därefter kom Aina och hennes lillebror Manolo hem och vi åt lunch tillsammans. Sedan visade Aina mig runt i staden, bland annat en jättefin park, katedralen, ett kloster och en staty av Christofer Columbus. Hon var en bra guide :) Vi åt även glass från det, enligt Aina, bästa italienska glasstället i Granada. Där hade även Michelle Obama ätit glass när hon varit på besök i staden.

När vi kom hem satt vi och kollade på tv med Ainas pappa men jag kände hur mina ögon höll på att falla ner (jag hade inte kunnat sova så bra på bussen) så jag tog en siesta. Man måste ju vara pigg till kvällen då det var party på g! Efter en jättegod middag med hela familjen var vi redo för kvällen.

Aina är en av få långa spanjorer, jag har dragit slutsatsen att det är för att hennes pappa varit basketspelare.

Aina hade sagt att vi skulle möta hennes kompisar klockan 11 (jag förstod att det var botellón, såklart!) och senare skulle vi gå till ett disco. I Granada är botellón lite annorlunda mot i Valencia för det är förbjudet på alla ställen utom ett område, så alla samlades där, det var ett ganska stort, kalt område bakom ett köpcentrum, typ som en parkeringsplats. Det var hur mycket människor som helst där! Jag träffade några av de som var i Stockholm i höstas. Det var flera som tyckte att jag och Malin var lika till utseendet, det får jag inte höra ofta.


Alltid när Aina och hennes kompisar festade tog de ett roligt foto på alla som de sedan satte ihop till ett collage, kul grej! Folk var lite oense om var vi skulle gå efter, som vanligt sa Aina. Och det slutade med att jag och Aina gick hem, klockan var mycket och hon hade ett intensivt program för mig dagen efter så det var kanske bra. Det tog bara 5 minuter för oss att gå hem. Aina bor närmare stan än vad vi gör här i Valencia och här bor vi ändå närmare än hemma i Stockholm, så mamma och pappa nu vet ni vad jag blir van vid ;)

Lördag:
Vi mötte upp Ainas kompis Laura och vi gick och kollade på Alhambra som är ett borgområde. Väldigt fint!


Alhambra fick mig att tänka på vår förra bil som jag saknar ganska mycket. Vi åt lunch i stan och tog en siesta hemma innan vi mötte Ainas pojkvän. De visade mig tjurfäktningsarenan. Lite kuriosa: Där har Shakira haft konsert för några år sedan. Sedan mötte vi upp några av Ainas kompisar på en bar och kollade på fotbollen Barcelona - Madrid.

Kvällens citat:

Aina: ”Du hejar väl på Barcelona?”
Jag: ”Öhh…”
Aina: Jo det gör du, Felix och Hasse gör ju det så då gör du det också.”

Tur att Aina har koll på sånt, för det har inte jag.

Söndag:
I Ainas familj har de en tradition att äta churros till frukost varje söndag. Det jämförde hon med att vi i min familj har glassdagen. Efter frukosten visade hon mig runt mig lite mer, denna gång hennes skola. Efter lunchen var det dags för mig att åka hem, eller ja till Valencia. 8 timmar i buss gick bra, har man åkt buss 26 timmar till Österrike är det ingen match. Eftersom det fortfarande var just ute denna gång kunde jag se lite mer av landet, bland annat Murcia och Alicante.

Det har varit en toppenhelg med min spanska familj och Granada är verkligen en mysig stad som jag rekommenderar er att besöka!

*ett uttryck som används flitigt av Aina och hennes vänner, t.ex. när jag visade en blus jag köpt och när jag sa att jag hade tagit ett sabbatsår för att jobba och resa. Det uttrycket ska vi ta efter och börja använda här, vi hoppas att det inte är ett uttryck som de bara använder där, från en dialekt som skånska eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar