onsdag 9 mars 2011

Churrosdagen

Vi har bestämt att onsdagar ska vara våran churrosdag, hemma har jag ju glassdagen varje onsdag men här tänkte vi köra på churros!

Idag mötte vi (med vi menas jag, Karin och Diana) Michelle och Jasmin klockan tio för att gå till Museo Nacional de Cerámica, ett jättefint museum med keramik från olika tidsperioder och länder, vi såg bland annat keramik från Rörstrand. Jag och Karin gick runt och pratade inredning typ ”den här skålen skulle jag vilja ha hemma med frukt i” och ”den här krukan kan man ju ha som blomkruka”. Museet ligger i palatset Marquis de Dos Aguas och en av våningarna var uppbyggt med mycket orginalmöbler som det såg ut när någon adelsfamilj bodde där. Väldigt vackert!



Efter museet gick vi till baren/caféet som vi var på igår, det ligger mittemot skolan och har väldigt bra priser. På onsdagar kostar allt 1 euro st förutom salladerna som kostar 2 euro. Vi pratade spanska hela tiden :)

Innan vi började skolan klockan 15.30 hann vi med lite shopping och vi hann även se Mascletas, detta pågår alltså varje dag klockan 14 mellan den 1:a och 19.e mars. De stänger av en stor väg och alla människor samlas runt ett torg där de skjuter massa smällare, det är så högt att man inte kan prata med varandra och det kommer massa rök. Helt galet! Tänk de som bor eller jobbar i närheten och hör detta varje dag under denna period! Något sådant skulle aldrig kunna hända i Stockholm, att de skulle stänga av en väg som de gör här, bara om det är Marathon eller Prinsessbröllop.

Alla var nyfikna på mascletas


Efter skolan handlade vi mat (Jullan och Mallabralla, om ni jobbade på Conum här skulle ni få stå hela tiden i kassa, det finns ingen stol där) och denna gång gjorde vi tacos, det verkar inte vara så populärt här för tacoshyllan var väldigt liten. Men just när vi skulle börja laga maten kom vi på att vi glömt att köpa en lång tändare (det är så läskigt med en liten till gasspisen), så jag och Karin sprang ner och köpte en i en liten prylaffär som har allt utom diskborstar.


Nu har vi skypat med Herr och Fru Löwenberg, Anna, Malin och Julia. Nu ska jag göra min läxa, puss och hej!

Titta gärna in på Karins blogg, där finns lite mer bilder :) klicka här !

3 kommentarer:

  1. Herregud! Tur att man inte jobbar där! ;)

    SvaraRadera
  2. oj churrosdagen var en fin idé:) ni har väl socker till hoppas jag?

    SvaraRadera
  3. Malin: självklart! ska det va så ska det ;)

    SvaraRadera