måndag 7 mars 2011

Lägenhetskompis och paella party

Eliza hade sagt att det skulle komma en till student igår kväll men hon visste inte om det var en tjej eller kille för den hade ett annorlunda namn. Hon sa att asiaterna brukade använda typiskt spanska/engelska namn så vi hoppades att den också skulle göra det, annars kunde vi ge förslag på coola svenska namn, typ Jörgen eller Greger. Vid tiotiden öppnades dörren och vi var snabbt framme och presenterade oss och hälsade välkommen, det visade sig dock att ”Daniel” hade bott i den här lägenheten och bara skulle städa och hämta sina saker och flytta till en anan lägenhet. Eliza hade sagt att vi kunde ta det vi ville ha så skulle städaren städa undan det andra, så vi hade tagit lite pasta och kaffe men det var Daniels, haha. Men han var trevlig och rolig så det var lugnt. Vi hade lite kommunikationsproblem så det blev en blandning av spanska, engelska och mycket skratt, funkade ganska bra. Han skulle visa hur tvättmaskinen fungerade och då låtsades han att han tvättade så han öppnade luckan, slängde in något osv, haha gillar tydligheten.

När Daniel fortfarande var kvar kom ”Diana”, studenten som skulle bo här. Hon är också från Sydkorea. Det är lite svårare att prata med henne men det går bättre och bättre.

Efter att ha varit vaken ett dygn somnade jag snabbt, vaknade dock till och från från klockan 4.45 till 9 då vi gick upp. Det var väldigt kallt i natt, men jag ser att det finns ”minibastu” (värmefläckt), vilken räddning! Vi handlade frukost på Consum som ligger runt hörnet och efter att ha krånglat en del med låset (jag hatar lås, kunde inte låsa upp hotelldörren en enda gång på Gran Canaria) och gjort oss klara gick vi runt i stan för att se oss omkring. Besökte t.ex. en stor saluhall och sedan njöt vi av glass i en park.

Karin och Diana


Klockan 15 kom Daniel och en koreansk tjej jag inte minns namnet på hem till oss med pizza som vi delade innan de visade oss vägen till skolan, det var bara 10 minuters promenad dit. Jag var i samma grupp som Daniel, tjejen, en fransman, en österrikare och en italienare. De flesta är runt 20-25 år, men fransmannen var typ 60. Karin och Diana var i samma grupp. Det var kul men ganska svårt, jag känner mig ganska ovan just nu. Men det blir bättre och bättre! Efter skolan var vi på Paella party på en restaurang med de andra studenterna och lärarna. Det var jättetrevligt! Jag pratade mycket med en tysk tjej, två koreanskor och en engelska. Än så länge har vi inte träffat någon som pratar svenska, det är bra tycker jag!

Michelle och Karin

Jag är väldigt nöjd med dagen och nu är det dags att sova för imorgon börjar vi klockan 9. God natt!

4 kommentarer:

  1. Ååh! Låter spännande! Det låter som om ni varit där i en vecka.. minst! En sak jag inte förstod bara.. "de brukade använda typiskt spanska/engelska namn" Hittade de på namn eller? Varför? :-) KRAM!

    SvaraRadera
  2. Ja vi har hunnit med mycket och känner oss mer och mer hemma här! :) Jag frågade Diana nu och hon sa att hon studerar spanska i Sydkorea och då gav hennes spanskalärare henne det namnet. Men vissa kanske bara tar ett namn som de tycker är snyggt, jag får forska mer i detta ;) Det är nog för att de har väldigt svåra namn för oss att uttala! Svårare än yakuniki! ;)

    SvaraRadera
  3. Haha! Men jag kom på! Jackie, kinesen som jag träffade i Ghana, han hette ju inte Jackie egentligen. Det var ju hans namn som han hade i Hongkong bara.. egentligen heter han ju Chu Chun Tak. Kanske är typ samma grej... Kans i alla fall. :-)

    SvaraRadera
  4. Ja det är nog det! Schysst att bara ta något collt namn!

    SvaraRadera