lördag 19 mars 2011

Man måste vara ung och galen för att bli gammal och erfaren

Den 18-19 mars är Las Fallas höjdpunkt och det är då det är som mest fest här! Igår var vi på Paellafest med skolan, det var utomhus på en liten gård. Tänk att vi kan vara ute utan att frysa en kväll i mars!

Här tillagas bland annnat kanin...

När vi skulle åka dit var det så mycket folk att de var tvungna att bara släppa igenom lite folk i taget genom spärrarna ner till tunnelbanan.


Vi minglade med alla möjliga från skolan, det var kul att träffa lite nytt folk, vissa träffar man inte så mycket i skolan eftersom vi går antingen förmiddag eller eftermiddag. Vi pratade även med en turist som vi lärt känna som är här bara för Las Fallas och lite folk från andra skolor.

Vi hängde också mycket med vår lärare Victor den här kvällen. Han var noga med att säga att vi skulle se honom som en kompis den här kvällen och inte som lärare. Han ville släppa loss lite, han är 24 så han kände sig lite ungdomligare än de andra lärarna som är runt 30. Vi lekte ”Jag har aldrig...”,  han lärde oss vad en cubata är, hjälpte oss med uttalet ibland och vi lärde honom lite svenska uttryck.


Sedan gick vi och kollade på fyrverkerierna som har visats 20 minuter varje kväll sedan den 15 mars. Här snålas det verkligen inte på fyrverkerierna, det är jättehäftiga och hur mycket som helst!


Som vanligt när de festar här så går man väldigt mycket fram och tillbaka och det var kanske inte så smart att jag tog mina klackar, aj vad ont jag hade i mina fötter den här kvällen! Men vill man vara fin får man lida pin (ett litet uttryck som jag har kommit på).  Efter fyrverkerierna gick vi till en verbena, dvs. en fest på ett torg/gata.

På väg hem köpte vi churros. När vi frågade hur långt det var hem sa Victor att det var 20 minuter, när vi hade gått typ en kvart sa han att nu är det bara 20-30 minuter kvar, tillslut kom vi till en tunnelbana och då frågade han om vi skulle ta tunnelbanan eller gå 20-30 min. När vi frågade varför det alltid var 20 minuter kvar sa han att det var för att motivera oss. Som tur var var tunnelbanan öppen den här natten, i vanliga fall stänger den vid tolv-ett.

Efter en lång sovmorgon satt jag och Karin på balkongen och hade det skönt idag!  


Sedan gick vi till centrum och åt donuts.

Det fanns alla möjliga olika smaker; banan, cappuccino, kakor...

Kolla in på Karins blogg också!

4 kommentarer:

  1. åh mitt lilla citat, det värmde lite i hjärtat. jag åt också donuts idag:P

    SvaraRadera
  2. Ja det är kloka ord, tyckte att det var en bra sammanfattning av kvällen ;) Kortet står vid min säng <3
    Gött!
    Kram

    SvaraRadera
  3. alltså underbar blogg josephine!

    SvaraRadera
  4. Tack Hanna! Kul att du hittat hit :) KRAM!

    SvaraRadera